Reisetrend for 2025: Slik reiser vi fremover
Reisetrenden for 2025 er klar. I følge kunder og søkehistorikk hos Hotels.com og Expedia endres måten vi reiser på kraftig.
Hotels.com og Expedia group har igjen analysert markedet og spår basert på trender hva som blir de mest populære reisetrendene i 2025. Og svaret er klart. Vi endrer nå måten vi reier på.
Rapporten baserer seg på søk gjort hos Expedia og Hotels.com i perioden fra 1 januar 2024 til 1 juli 2024 og endringen fra 2 juli 2023 til 31 desember 2023.
1. All-inclusive æraen er her
For mange har All-inclusive hoteller blitt sett ned på. Ofte forbinder vi hotellene med barnefamilier som springer rundt med bamseklubben på slep. Men de nyeste og mest moderne resortene har fått generasjon Z til å få øynene opp for trenden.
I følge Unpack 25 raporten fra Hotels sier en tredjedel av de spurte at inntrykket av all-inclusive har endret seg i positiv retning, og hele 42% sier at en resort med all-inclusive er deres foretrukne hotelltype.
Blant annet er emnegnagen #allinclisive” vært svært populær på Tiktok, og søket på Hotels.com har økt med 60% å¨All-inclusive.
Les også: Topp 10 All-inclusive hoteller på Gran Canaria
2. Renessanse for hotellrestaurant
En ny trend som har begynt å florere er fokuset på matopplevelser. Reisene er ikke lenger bare opptatt av å velge hotell, Rapporten forteller at maten også er en stor bidragsyter rundt valget av hotell.
Nesten en tredjedel av reisende forteller at romservice fra kjente restauranter gjør det mer sannsynlig at de bestiller, mens hele 31% sier at restauranter med bordreservasjon som kan gjøres av hotellet er deres største faktor for valg av hotell.
Hoteller med populære restauranter
- Hotel del Coronado – Coronado, California
- Susan Balbo Winemaker’s House – Chacras de Coria, Argentina
- ROMEO Napoli – Napoli, Italia
3. Reise med film og tv inspirasjon
Expedia så at sett-jetting var en spirende reisetrend i 2023, og film og TV er fremdeles en stor kilde til reiseinspirasjon. To tredjedeler av reisende sier at filmer, strømmetjenester og TV-programmer har påvirket hvor de reiser, og 36 % sier at TV og film har en større innvirkning på
reiseplanene nå enn i fjor.
I 2025 må serien «Emily in Paris» se seg forbigått av «The Real Housewives of Dubai», som er den nye trendsetteren innen reiser. Ifølge data fra Expedia har interessen for Dubai økt med over 30 %
det siste året siden serien ble sendt.
Reisende besøker også kjente innspillingssteder fra TV og film. Storbritannia er fortsatt et ledende reisemål innen sett-jetting med hundrevis av tematurer basert på for eksempel Bridgerton, Harry
Potter, Game of Thrones og Outlander, som kan bestilles på Expedia.
Topp 5 destinasjoner basert på tv og film
- Dubai – The Real Housewives of Dubai
- Montana og Wyoming – Yellowstone
- New York – And Just Like That..
- Cape Town – One Piece
- Skottland – The Traitors