Flystreik: Rettighetene du har som reisende
Flystreik, eller streik generelt, er noe man ikke ønsker å lese om på nyhetene før man skal ut å reise. Her forklarer vi hva du har krav på hvis streiken inntreffer.
Lite er så kjedelig som når man er klar til å reise med fly, men så ser man på nyhetene at det er streik på flyplassen og du vet at kø og kaos venter på deg. For hva gjør man egentlig når det er flystreik eller annen streik når man reiser? Og hvilke rettigheter har man?
Vår ambisjon er å gi deg de beste tipsene og triksene til reisen, og her kan du finne alle våre reisetips.
Vi har snakket med juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, som blant annet forteller at hvem som streiker kan ha noe å si på hvilke rettigheter du har.
Hva har man krav på ved flystreik?
Dersom du er uheldig og blir rammet av streik kan et lite plaster på såret være at man har de samme rettighetene som ved forsinket fly eller innstilt fly. Dette kan blant annet være ombooking og tilbakebetaling.
Hvilke rettigheter man har da avhenger også av hvor lenge reisen er forsinket, samt hvor langt du skal fly. Her finner du hele oversikten på hva du kan kreve ved forsinket- eller kansellert fly.
Men vær obs på at hvem som streiker kan avgjøre hvor mye du kan kreve og hvilke rettigherer du har som rammet flypassasjer.
– Er streiken i et annet selskap (ofte bakkemannskap osv.) regnes det som noe som er utenfor flyselskapets kontroll, og da vil blant annet standardkompensasjonen falle bort, forklarer Iversen.
Lurer du på om reiseforsikringen dekker noe? Les hva ekspertene sier om reiseforsikring her.
Er derimot streiken i flyselskapets eget selskap, altså piloter eller kabinpersonale, har du fortsatt krav på standardkompensasjon, så fremt du er innenfor det som er kravene for å få slik kompensasjon. Lurer du på hva disse kravene er, kan du lese mer om standardkompensasjon her.
Er man så «heldig» at flyet bare er forsinket, ikke kansellert, vil man ofte få tilbud om en matkupong man kan bruke for å handle mat og drikke på flyplassen. Her forklarer vi derimot hvorfor du ikke må si ja til denne matkupongen.
Hvis streiken fører til lange køer, men ikke kansellerte fly
Iversen forklarer at Forbrukerrådet forventer at flyselskapene gjør nødvendig tiltak for å sikre at passasjeren kommer med flyvningen på tross av streiker som fører til store køer, som for eksempel i en passkontroll. Ettersom som forsinkelsene er kjent, må selskapene ta hensyn til dette.
– Hvis flyselskapet velger å prioritere å dra fra passasjerer som er berørt av for eksempel passkøen, fremfor å avvente noe, vil passasjerene fort ha rett på at selskapet ordner nye billetter til destinasjonen. Dersom det er behov for det, vil forbrukerne kunne ha rett på mat, drikke og overnatting i ventetiden, forklarer han.
Iversen legger også til at når årsaken til at forbrukeren ikke kommer med flyvningen er streik hos for eksempel politiet, har passasjerene i utgangspunktet rett på standardisert erstatning på 200-650 euro.
Les mer om at EU endrer reglene for sikkerhetskontroll og håndbagasje.