Fikk du økonomisk tap under SAS-streiken? Hva dekker reiseforsikringen?
Ble du rammet av flystreiken? Vi forteller hva reiseforsikringen dekker og hvor mye du kan kreve fra flyselskapene ved økonomiske tap.
Flystreik er alltid kjedelig, spesielt hvis det går ut over ferien eller en annen lenge planlagt reise. Heldigvis har du som reisende flere rettigheter på din side som kan gjøre den negative opplevelsen litt mer tolererbar.
Du tenker kanskje «heldigvis har jeg reiseforsikring», men hva dekker egentlig reiseforsikringen når du blir utsatt for flystreik? Vi har snakket med kommunikasjonssjef i Gjensidige, Arne Voll, som forklarer hva du kan forvente av reiseforsikringen din.
Vår ambisjon er å gi deg de beste tipsene og triksene til reisen, og her kan du finne alle våre reisetips.
Hva dekker reiseforsikringen når du blir utsatt for flystreik?
Voll forteller at i slike situasjoner er det flyselskapet som har det hele ansvaret.
– Reiseforsikringen har unntak for streik, så her får vi dessverre ikke hjulpet kundene våre. De må forholde seg til flyselskapet, forklarer han.
Du må derfor henvende deg til flyselskapet dersom reisen blir rammet av streik. Her kan du lese mer om hva du kan kreve fra flyselskapet når du blir utsatt for streik.
Hva skjer hvis du får økonomiske tap på grunn av flystreik?
– En reiseforsikring dekker ikke økonomisk tap eller skade som du eller indirekte for på grunn av streik. Du får derfor ikke dekket eventuelle utgifter du har til nye flybilletter, overnatting og aktiviteter som følge av kanselleringer og forsinkelser på flyplassen, sier Voll.
Han forteller videre at man i disse tilfellene bør kontakte hoteller, reisearrangørene og de man har avtaler med for å høre om de kan bidra med ulike løsninger, f. eks. booke om, endre datoer, samt muligheter for avbestilling osv.
– I tillegg er det viktig å påpeke at en streik like gjerne bli avblåst etter kort tid, så det er viktig å kanskje ha litt is i magen og følge med på hva som skjer, legger Voll til.
Hvor mye kan man kreve av flyselskapene?
For å finne ut hvor mye man kan kreve av flyselskapene ved økonomiske tap på grunn av streik, har vi snakket med Thomas Iversen som er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.
– Du har i utgangspunktet rett på mellom 250 til 600 euro i standardisert erstatning som følge av innstilte flyvninger med der årsaken er streik internt i selskapet, forklarer han.
Iversen legger til at hvis passasjerene har hatt utgifter over det må de også kreve det overskytende av flyselskapet.
– Det er likevel viktig å merke seg at erstatning over standardiserte satser er en konkret vurdering i hver enkelt sak.
Denne erstatningen kalles standardkompensasjon, og du kan lese mer om den her.