Rekordlav vekt, nye batteri og revolusjonerende utseende og væremåte. Dette avslører eksperten at er nytt innen elsykkel i 2024!
Er du på utkikk etter ny elsykkel eller nysgjerrig på hva som er nytt innen elsykkel i år? Vi tok en prat med elsykkel-eksperten Morten Væhle som lover nyheter han kaller «revolusjonerende».
Væhle har jobbet med sykler hos Anton Sport i 10 år, og hos deres sykkel-spesialistbutikk; Antonsport Sykkeldelisk i Bogstadveien.
Her finner du vår samleside med alt du trenger å vite om elsykler i tillegg til flere avsløringer av elsykler som er best i test.
Rekordlav vekt: – Det har ikke skjedd før
– Det enkle svaret er nei, men det vanskelige svaret er ja, svarer Væhle på spørsmålet om det finnes noe innen elsykkel som alle vil ha nå.
Han forteller at det absolutt finnes spennende nyheter, men i form av helt nye sykler.
– Dette er nye elsykler som vi ser på som revolusjonerende for den sykkeltypen de er. Cannondale har for eksempel laget en fulldempet terrengsykkel som bare veier 19 kilo og det har ikke skjedd før.
Han forteller at dette styrer markedet mot at vekt har mye å si når det kommer til terrengsykler.
– Det er en spennende retning fordi el-terrengsykler tidligere har ligget på i underkant av 25 kilo. Nå ser vi at det er gjennomgående for de aller fleste sykkeltyper at de prøver å få lavere vekt på totalpakkene, men det vil selvsagt også variere etter elsykkel-kategori.
Er du ute etter en avsløring av alle syklene som er best i test? Elsykkel, best i test 2024 finner du her.
Hva gjør lavere vekt på elsykelen med sykkelopplevelsen?
– Det gjør brukeropplevelsen veldig mye bedre! Elsykkelen oppleves som mye nettere og det har ganske mye å si at disse motorene er såpass lette. Med lavere vekt på både batteri og motor blir opplevelsen nærmere en tradisjonell sykkel.
Han forteller at de også blir enklere å bruke for både eldre og yngre. Når det kommer til prisene koster de lettere syklene mer, og her forklarer han at det er med sykkel som med alt annet; hvis du betaler litt mer så får du mer.
– Men det er ikke gitt at du trenger å bruke 50 000 kroner for å få en god sykkel. For betaler du 30 000 så vil du også kunne få deg en veldig god sykkel, legger han til og sier at det viktigste er å huske på å kjøpe en sykkel som er trygg.
Nye motorer, bremser og elsykkel-batteri
Væhle forteller at både Shimano og Bosh, de to ledende aktørene på elsykkelmotorer på det europiske markedet, kommer med nye motorer og batterier.
– De har laget batterier som har både større energiinnhold og bedre rekkevidde I tillegg har de laget motorene enda lettere.
Væhle drar også frem nyheter når det kommer til cargosykler og forteller at her har dreiemomentet blitt endret.
– Noe som gjør tråkk-kapasiteten bedre. De har også fått bedre batteripakninger.
Han sier også at han synes at det er spennende at Bosch har lansert abs-bremser til sykkel, og at cargosykler er det tiltenkte bruksområdet for dette i begynnelsen.
Elsykkel til dame: Disse er best i test i 2022 og 2023.
Elsykkel-nyheter i 2024
På spørsmål om hvilke elsykkel-nyheter han vil dra frem i 2024 er svaret klart.
– Cannondale Moterra SL, sykkelen jeg nevnte som bare veier 19 kilo. Ellers har vi også Cannondale Wonderwagen og Cargowagen Neo 2.
Han forteller at Wonderwagen er revolusjonerende i både utseende og væremåte. Dette begrunner han med at elsykkelen har kassen foran og er utrolig trygg. Han forteller at den også har store frontlykter, to batteri, en lastekraft på 200 kilo og sikkerhetsbelter.
– Vil du ha en sykkel som kan gjøre alt anbefaler jeg Cannondale Tesoro, men det kommer mye fine sykler i år så det er egentlig bare å glede seg! avslutter Væhle.