På Startsiden Guider har noen av sakene annonselenker, som fører til butikker hvor du kan kjøpe produktene vi har omtalt, eller til tjenester som lar deg sammenligne priser. Når du klikker på en av disse lenkene, får Startsiden annonseinntekter. Disse lenkene er alltid merket.

Annonselenkene er valgt fordi vi mener de er relevante og nyttige, og det er våre innholdsprodusenter som bestemmer hvilke saker vi skal skrive om og hvilke produkter som skal omtales.

Vårt mål er alltid å guide deg til det mest relevante innholdet og de beste produktene. Annonsørene bestemmer ikke innholdet i sakene.

Journalistene og redaksjonen i ABC Nyheter har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.

El-sparkesykkel og forsikring: Dette er reglene

Mann i dress ligger på bakken og tar seg til kneet etter en ulykke på el-sparkesykkel.
Visste du at el-sparkesykkelen må forsikres? Vi forklarer de nye reglene for det det populære elektriske fremkomstmiddelet. (Foto: Colourbox)

Du har kanskje fått med deg at el-sparkesykler må forsikres. Men vet du hva dette innebærer? Vi forklarer de nye reglene.

El-sparkesykler ble en stor del av bybildet vårt i en makeløs fart, og hundretusenvis av nordmenn eier i dag en elektrisk sparkesykkel. Disse kommer i tillegg til de utallige utleie-sparkesyklene som er å finne i de fleste større norske byer.

Forbudet mot små el-kjøretøy ble opphevet tilbake i 2018, og siden den gang har både privat- og utleiemarkedet til tider vært preget av ville vesten-tilstander. Det har hele tiden vært et forholdsvis strengt lovverk knyttet til el-sparkesyklene, som begrensninger for størrelse og hastighet.

Sjekk ut vår samleside for el-sparkesykkel. Du finner blant annet produkttester og nyheter der.

På utleie-markedet var det lenge fritt frem i de fleste byene, og særlig Oslo flommet over av henslengte sparkesykler fra et stadig økende antall utleiere. I fjor ble det innført ytterligere begrensinger for private el-sparkesykler, som aldersgrense og promillegrense.

Ikke oppdatert på reglene? Her finner du en samling av reglene for el-sparkesykkel i forhold til promille, aldersgrense og utstyr.

Nå må el-sparkesykkelen din forsikres

Om du eier en el-sparkesykkel kan den ikke brukes lovlig på norske veier uten ansvarsforsikring. Det er nemlig innført krav om ansvarsforsikring fra 01.01.23. Skal du derimot leie en sparkesykkel fra et av de mange utleie-selskapene slipper du å tenke på forsikring, da det er selskapene selv som må sørge for forsikring.

Les også: Hvilken el-sparkesykkel er best til ditt bruk?

Om du for eksempel forårsaker en ulykke, kan du bli stilt ansvarlig for å betale erstatning. Det kan bli dyrt om du ikke er forsikret.

Testvinner

Bydue S1

Bydue S1 kommer i to ulike batteristørrelser, som gir opptil 40 og 50 kilometers rekkevidde, noe som burde være mer enn godt nok til daglig bruk.
Sjekk prisen her

Her kan du lese om aldersgrensen for el-sparkesykkel til barn.

Dette koster forsikring for elektrisk sparkesykkel

I dag tilbyr mange av forsikringsselskapene ansvarsforsikring for elektriske sparkesykler, og prisen er noenlunde den samme fra selskap til selskap. Riktignok kan prisene variere fra person til person, men for eksempel oppgir If at det koster 65 kroner i måneden å ha forsikring på el-sparkesykkel hos dem. Da NRK var i kontakt med 4 forsikringsselskaper i desember, kunne de oppgi priser mellom 59 og 82 kroner i måneden.

Dette er noen av de som tilbyr forsikring for el-sparkesykkel:

  • If forsikring: Opplyser om pris på 65 kr
  • Gjensidige: Må logge inn for å få pristilbud
  • Storebrand: Må logge inn for å få pristilbud
  • Tryg: Må logge inn for å få pristilbud
  • Eika: Må logge inn for å få pristilbud

Vi har forresten skrevet en produkttest av el-sparkesykkel. Her kan du lese hvordan Bydue S1 klarte seg.

Les mer på våre temasider: