Maria Kannegaard fikk Buddy-prisen
Pianisten og komponisten Maria Kannegaard ble torsdag kveld tildelt Buddy-prisen for 2024, norsk jazz’ høyeste utmerkelse. - Maria Kannegaards kunstnerskap er enestående. Hennes musikk, i kveld vakkert formidlet av trioen med Thomas Strønen og Ole Morten Vågan, har berørt et stort publikum, sa Ragnhild Menes i Norsk jazzforum da de overrasket Kannegaard etter konserten på Bærum jazzfestival. I tillegg til Buddy-statuetten mottar Kannegaard 75 000 kr fra Norsk jazzforum. I podkasten Pianisten kan du høre historien om den ekstraordinære musikeren Kannegaard.
Teksten treffer akkurat dem den skal treffe
– Mens jeg ergrer meg over moderniseringsbehov, ler publikum like godt av Dagfinn Lyngbø som alltid, skriver Espen Borge i sin anmeldelse av standupforestillingen «Folk».
Emosjonell hovedrolle
– Rúnar Rúnarsson har skapt et sårt drama som er både stillferdig og kraftfullt, dedisert til to venner som døde for tidlig, og sorgen er til å ta og føle på, skriver filmkritiker Birger Vestmo om den islandske filmen «Ljósbrot».
Kan vinne Brageprisen med bok om Taliban
Ayesha Wolasmal si beretning om helsearbeidarar, vanlege afghanarar og toppolitikarar i Afghanistan kan vinne Brageprisen. Boka «Tusen dager med Taliban» fekk terningkast 5 av NRK sin meldar, då den kom ut i mai. Her er dei nominerte til Brageprisen 2024: Skjønnlitteratur - Kathrine Nedrejord - Sameproblemet (Forlaget Oktober) - Heidi Furre - Technotika (Flamme forlag) - Malin C. M. Rønning - Det tolvte huset (Forlaget Oktober) - Brynjulf Jung Tjønn - Norsk kjærleik (Cappelen Damm) Sakprosa - Ayesha Wolasmal Tusen dager med Taliban (Kagge forlag) - Inger Skjelsbæk Sarajevos Roser (Forlaget Press - en del avForente Forlag AS) - Terje Øiesvold - Fra Nord. Nordkalottensbilledhistorie (Orkana forlag) - Marit Beate Kasin - Naturparadokset. Om naturen vimister og hvordan vi kan få den tilbake (Res Publica) Barne-og ungdomsbøker - Tyra Teodora Tronstad - Løgner som lyser (Aschehoug & Co) - Kjersti Synneva Moen - Selma gjør så godt hun kan (Aschehoug & Co) - Per Dybvig - De står i kø (Aschehoug & Co) - Kristine Rui Slettebakken og Nora Brech (ill.) - Billie og Bo og denheidundrandes jula (Gyldendal Norsk forlag) Sakprosa for barn og unge - Kristina Quintano - Flukt (Vigmostad & Bjørke) - Reidar Müller og Sigbjørn Lilleeng (ill.) - Livet er livsfarlig! (Aschehoug & Co.) - Kari Saanum og Signe Torp (ill.) - Barna i fabrikkbyen –Arbeiderliv i Kristiania 1890 (Orkana forlag) - Sarah Herlofsen og Fredrik Edén (ill.) - En dag i ungdomskroppen (Herosa AS)
Ukomfortabel uhygge
– «Woman of the Hour» veksler godt mellom morsom underholdning og ukomfortabel uhygge, mener Birger Vestmo om den kinoaktuelle filmen
Sigrid Bonde Tusvik ut mot motstandsfilm
Denne helgen var det premiere på filmen «Nr 24» om motstandshelten Gunnar Sønsteby. Filmen er regissert av John Andreas Andersen som er fra Flekkefjord. Komiker Sigrid Bonde Tusvik går hardt ut mot filmen som nok en «mannefilm» i podkasten «Tusvik & Tønne». Der sier hun blant annet «Vi trenger ikke denne filmen». – Dette er nok en mannefilm om en mannehelt, der vi bare ser helten og ikke blir kjent med noen rundt, sier hun til VG. Hun sier videre at man gjerne må lage filmer om 2. verdenskrig, men at det må komme bedre frem at også kvinner var med i motstandskampen. «Det er som om kvinner ikke var funnet opp. Kvinner ble først laget i 1950», sier Tusvik i podkasten.
Et engasjerende krigsdrama
– «Nr. 24» er en klok og tankevekkende film om å stå imot overmakta, mener Birger Vestmo om filmen om Gunnar «Kjakan» Sønsteby.
Storbyfotografi av ypperste kvalitet
– Jeg tar meg selv flere ganger i å gå omkring med åpen munn, så forbløffet er jeg over alt det fantastiske de har å by på, skriver kunstkritiker Mona Pahle Bjerke om utstillingen «Framed» ved Lillehammer Kunstmuseum.
Anders Danielsen Lie får hovudrolle i ein ny Hollywood-film
Norske Lie får ein av tre hovudroller i Hollywood-filmen «Everybody digs Bill Evans». Det skriv NTB. Lie er ein norsk lege, skodespelar og musikar. Han har mellom anna vunne Kanonprisen for beste mannlege hovudrolle i «Oslo, 31. august» og Amandaprisen for beste mannlege birolle i «Verdens verste menneske».
Formen motarbeider innholdet
– «The Room Next Door» etterlater meg med en bittersøt følelse, for historien har et stort hjerte, men burde ha grepet sterkere, mener Birger Vestmo om Pedro Almodóvars første spillefilm på engelsk.