De siste årene har sosiale medier blitt viktigere og viktigere for å vinne kampen om leserne, og analysetjenesten Storyboard avslører hvilke nettsider som når ut til flest lesere på sosiale medier.
Les også: Nedgang for nettaviser i sosiale medier - ABC Nyheter mot strømmen
Tall fra måneden som gikk viser at det var NRK som skapte aller mest engasjement på sosiale medier i januar. Det var nettsiden Helt digital som omtalte saken først.
NRK sine artikler ble delt over 2,3 millioner ganger i januar, og saken som bidro aller mest til dette var den rørende saken om gameren Mats «Ibelin» Steen. Bare i januar hadde den blitt delt 115.708 ganger.
NAV og NRK-lisens provoserer
På andreplass havnet VG, med over 1,1 millioner delinger. Startsidens egen nyhetsside, ABC Nyheter, havnet på ellevteplass med over 400.000 delinger.
ABC Nyheters mest delte sak i januar var saken om at regjeringen vil fjerne NRK-lisensen. I saken kom det frem at Høyre, Frp, Venstre og KrF ville fjerne NRK-lisensen og samle all mediestøtte i én ordning. Saken ble delt 18.793 ganger i januar.
Les også: Avslører falske nyheter i sosiale medier
Det er tydelig at personlig økonomi og provoserende historier skaper engasjement hos leserne. Saken om Alena (36) som tapte kampen mot Nav i Høyesterett ble også en av de mest leste sakene til ABC Nyheter i januar.
Se noen av nettsidene med flest delinger her: