Disse nettsidene skapte mest engasjement på sosiale medier i januar

Caroline Furu

Caroline Furu

  • Publisert: 08.02-2019
  • Oppdatert: 08.02-2019
Over 400.000 delte ABC Nyheters artikler i januar. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Vår egen nyhetsside ABC Nyheter kapret ellevteplassen. 

De siste årene har sosiale medier blitt viktigere og viktigere for å vinne kampen om leserne, og analysetjenesten Storyboard avslører hvilke nettsider som når ut til flest lesere på sosiale medier.

Les også: Nedgang for nettaviser i sosiale medier - ABC Nyheter mot strømmen

Tall fra måneden som gikk viser at det var NRK som skapte aller mest engasjement på sosiale medier i januar. Det var nettsiden Helt digital som omtalte saken først.

NRK sine artikler ble delt over 2,3 millioner ganger i januar, og saken som bidro aller mest til dette var den rørende saken om gameren Mats «Ibelin» Steen. Bare i januar hadde den blitt delt 115.708 ganger.

NAV og NRK-lisens provoserer

På andreplass havnet VG, med over 1,1 millioner delinger. Startsidens egen nyhetsside, ABC Nyheter, havnet på ellevteplass med over 400.000 delinger.

ABC Nyheters mest delte sak i januar var saken om at regjeringen vil fjerne NRK-lisensen. I saken kom det frem at Høyre, Frp, Venstre og KrF ville fjerne NRK-lisensen og samle all mediestøtte i én ordning. Saken ble delt 18.793 ganger i januar.

Les også: Avslører falske nyheter i sosiale medier

Det er tydelig at personlig økonomi og provoserende historier skaper engasjement hos leserne. Saken om Alena (36) som tapte kampen mot Nav i Høyesterett ble også en av de mest leste sakene til ABC Nyheter i januar. 

Se noen av nettsidene med flest delinger her: 

/

DEL

FØLG OSS